Košík

Název Typ Cena Počet Cena celkem
 
Celkem 0.00

Zavřít



Presbyopie neboli vetchozrakost a jak na ni vyzrát?

S pojmy vetchozrakost, stařecká vetchozrakost nebo odborně presbyopie se asi setkala velká většina těch z nás, co navštívili očního lékaře a je jim kolem čtyřiceti let nebo více. Vetchozrakost postihuje většinu obyvatel středního věku západní civilizace. Statistiky Světové zdravotní organizace udávají, že ve Velké Británii používá brýle na čtení 96% lidí ve věku nad 55 let. Jedná se v podstatě o únavu neboli opotřebení očního mechanismu. Oční čočka ztrácí svojí pružnost a nedaří se jí zaostřovat do blízka.

Jak se vetchozrakost projevuje?

Prvními příznaky vetchozrakosti je, že při čtení natahujete ruce a oddalujete text co nejdále od sebe, protože při pohledu do blízka se vám nedaří zaostřit. Dobré osvětlení se stává velmi důležité. Cítíte zároveň únavu očí, napětí v oblasti krku a ramen, často bolesti hlavy.

Příčin vetchozrakosti je několik

Již počátkem 20.tého století zkoumal americký oční lékař W.H. Bates závislost mezi aktuálním stavem člověka a ostrým viděním. Zjistil, že jakýkoliv fyzický či psychický diskomfort a napětí má okamžitou odezvu ve zhoršeném zraku. Právě některé z poznatků W.H. Batese využívá ve své praxi americký oční lékař Ray Gottlieb. Ten se vetchozrakostí a možnostmi jak se jí zbavit a navrátit zraku ostré vidění na blízko zabývá jž od 70.tých let.

Doktor Gottlieb uvádí jako jednu z příčin zhoršování zraku nerovnoměrné zatěžování očních svalů, k čemuž nás dovedl moderní životní styl. Velkou část svého dne trávíme v uzavřených prostorách s umělým světlem, bez pohybu a s pohledem zaostřeným do blízka. Nejedná se o příležitostné sledování televize nebo vyřízení emailů. Pro zrak je vyčerpávající, pokud se dané aktivitě věnujeme nepřetržitě po dobu několika hodin a také sled nepříznivých aktivit po sobě, například řízení autem do práce, pak osm hodin u monitoru s malou přestávkou na rychlý oběd, po práci opět usednutí za volant, nákup v supermarketu a večer televize nebo knížka. Naše zraková soustava je nepřetržitě v provozu, navíc všechny podněty přicházejí z krátké vzdálenosti. Přirozený oční pohyb, který spočívá v přeostřování z blízka do dálky a zpět, oku za celý den nedopřejeme.

Druhým negativním faktorem je strava chudá na výživné látky a naopak plná sladidel, tuků, konzervantů a umělého jídla. Přední americký oční lékař Garry Price Todd využíval výživu a metabolismus pro léčení zrakových obtíží více než po 20 let své praxe. Jeho studie ukázaly, že pokud buňky, které tvoří oční čočku, nedostávají dostatek výživných látek, se začnou rozpadat a vetchozrakost je pak výsledkem porušení těchto buněk. V případě, že degenerace buněk pokračuje, je to předpoklad k šedému zákalu nebo makulární degeneraci sítnice, které se mohou později vytvořit. Zdá se tedy logické, že pro léčbu vetchozrakosti je vhodné použít stejné výživné látky, jaké se aplikují při šedém zákalu a makulární degeneraci. Dr. Todd přesně tento fakt vědecky dokázal. Pacienti, kteří užívali jím doporučené výživné látky pro léčbu šedého zákalu a makulární degenerace, si současně zlepšili i svojí vetchozrakost.

Špatnou zprávou je, že i ti z nás, co se snaží jíst dostatek ovoce a zeleniny, by asi byli překvapeni, jak málo výživných látek zbývá v mražené nebo tepelně zpracované potravě. V této sovislosti je velmi zajímavá studie, která probíhala v letech 1985-2002 v sanatoriu Obertale ve Švýcarsku, a zabývala se měřením množství vitamínů a minerálů v potravinách během uvedeného období. Výsledkem studie bylo, že například množství vitamínu C v jablkách kleslo během let 1985-2002 o 60%. Protože zrak je velmi náročný na kvalitní výživu a dostatek minerálů a vitamínů, měli bychom věnovat velkou pozornost svému jídleníčku, tím spíš pokud oči během dne silně zatěžujeme. (Pozn.: Vědecké studie si můžete přečíst v Klubu Dobré oči).

Třetím zásadním činitelem zhoršování zraku je stres. Slyšíme to tak často jako odpověď na příčinu různých nemocí, že tomu přikládáme málo významu. Studie W.H. Batese byly inspirací i pro amerického psychologa Martina Sussmana. Došel ke stejnému závěru jako Ray Gottlieb a dokonce společně připravili jednoduchou a velmi efektivní sestavu cvičení očních svalů. Sussman se však na zrak dívá i z pohledu psychologie. Podle jeho názoru dlouhodobý stres, negativní přístup k sobě sama, naše postoje, názory a silné nepříjemné životní události se otiskují do našeho zraku. V moderní západní civilizaci se však stresu budeme těžko vyhýbat. Podle Martina Sussmana je proto důležité naučit se negativní zážitky a pocity neukládat v našem těle a umět se jich efektivně zbavit.

Uvolňujte, posilujte a vyživujte

Oční lékař vás v případě vetchozrakosti vybaví brýlemi a s velkou pravděpodobností si brzy přijdete pro brýle silnější. Brýle vám sice okamžitě vrátí ostré vidění do blízka, ale příčinu nijak nevyřeší, a proto se zrak často dále zhoršuje.

Pokud se brýlím chcete vyhnout, zkuste začlenit do svého dne následující jednoduché kroky:

1. Posilujte oční svaly
Dejte si cca 20cm před oči prst a podívejte se na něj. Pak se podívejte na něco do dálky za vaším prstem (obraz na zdi, strom v zahradě, atd). Střídejte pohled do dálky s pohledem do blízka. Zkuste udržet rytmus, volně dýchat a nezapomínat mrkat. Cvičte jeden až dvě minuty několikrát denně a po cvičení si vždy uvolněte zrak jak je popsáno v bodě 3.

2. Vyživujte zrakovou soustavu
Zrak je velkým spotřebitelem výživných látek. Mezi nejvýznamější z nich patří vitamín C, A, E, vápník, zinek, lutein, lycopen a zeaxantin. V praxi to znamená především dostatek zeleniny (ideálně v syrové podobě) a čerstvého ovoce. Pokud si nejste jisti, že vaše tělo dostává, co potřebuje, můžete občas sáhnout po kvalitním doplňku stravy.

3. Uvolňujte napětí ve zrakovém systému
Zahřejte si dlaně třením o sebe, zavřete oči, utvořte z dlaní misky a přiložte je na oči tak, aby se očí nedotýkaly a zakrývaly světlo. Vnímejte pouze tmu a teplo z vašich dlaní. Lokty si můžete opřít o stůl, aby to bylo pohodlnější. Stačí jeden až dve minutky a vaše oči se osvěží a zrelaxují. Dělejte toto jednoduché cvičení několikrát denně a určitě vždy po namáhavém dni.

4. Relaxujte
Zbavujte své tělo stresu a nechte ho odpočívat. Je už na vás, zda zvolíte odpočinek pasivní nebo aktivní. Důležité je nastolení vnitřního klidu a rovnováhy; zbavit se negativních zážitků a emocí uplynulého dne. Pomocníkem vám může být hudba, meditace, pobyt v přírodě nebo třeba nesoutěživý sport. Dopřejte svému tělu každý den dostatek spánku.

5. Hýbejte se
Pohyb znamená okysličení organismu, což je pro zrakový systém extrémně důležité. Najděte si během dne krátké pauzy, kdy se můžete zvednou ze židle, protáhnout a projít. Při cestě do práce a zpět vystupte o stanici dřív. Najděte si sport nebo koníčka, co bude vyžadovat pohyb. Máte-li psa, ujměte se jeho venčení a oběhněte s ním několik bloků.

Kdy s péčí o zrak začít?

Nejlepším lékem všech nemocí je prevence. Ovšem málokdo z nás řeší to, co ho aktuálně nepálí. Pokud máte pocit, že se vám zrak začíná zhoršovat a nechcete se stát závislými na brýlích, začleňte těchto pět zásad do svého života. Jestliže již brýle na čtení nosíte, můžete vyzkoušet jednoduché oční cvičení Raye Gottlieba Čtěte opět bez brýlí nebo komplexní metodu Program pro lepší zrak od Martina Sussmana.

Zpět na seznam aktualit




Copyright © 2019 Dobré oči [Institut pro lepší zrak]    -    Detoxy.cz Obchodní podmínky
Ochrana osobních údajů
Vyrobeno firmou SEAL Communication | CMS - WebCore

Prohlášení: Informace obsažené na těchto stránkách jsou poskytovány s cílem šíření osvěty o zdravém životním stylu. Autor není lékař ani jiný zdravotní pracovník. Informace
nemají za cíl nahradit doporučení Vašeho lékaře, nejsou určeny k diagnóze ani léčení zdravotních problémů a nemocí ve smyslu zákona.
Máte-li zdravotní problémy, kontaktujte odborný zdravotní personál.

Údaje o společnosti: Tomáš Brouček, Chalabalova 1596/37, 155 00 Praha 5, IČ 76403122, DIČ CZ6803150816

x

Co jsou Cookies

Cookies jsou krátké textové soubory vytvářené webovým serverem a ukládané v počítači prostřednictvím prohlížeče. Když se později vrátíte na stejný web, prohlížeč pošle uloženou cookie zpět a server tak získá všechny informace, které si u vás předtím uložil.

K čemu jsou Cookies dobré

Princip cookies umožňuje odlišit jednotlivé uživatele a uložit si o něm konkrétní údaje. Např. právě díky cookie ví příslušný server, jaké nastavení jazyka jste si při minulé návštěvě vybrali či jaké vám má předvyplnit přihlašovací jméno do formuláře (pamatuje si ho z minulé návštěvy). Cookies tedy usnadňují personalizaci. Na principu cookies pracují také různé statistiky a další měřící systémy, které si do cookie ukládají identifikátor návštěvníka, čas a zdroj návštěvy a další informace. Tyto údaje na dalších stránkách načítají a doplňují a mohou tak sledovat chování uživatele na stránkách. Cookies jsou tedy kritickou podmínkou pro funkční webovou analytiku, tedy aby provozovatel webu věděl, jak se chovají jeho návštěvníci a mohl jim na základě toho nabídnout lepší a personalizované služby. Cookies se také používají k uložení potvrzení, že je uživatel přihlášený (např. do e-shopu, do administrace, na sociální síti apod.). Zde mluvíme o tzv. autentizační cookie. Bez ní by server nevěděl, že už přihlášení a ověření uživatele proběhlo a vyžadoval je při návštěvě každé další stránky.

Něco za něco

Cookies tedy přinášejí pro uživatele určité výhody, oproti tomu však stojí fakt, že se do určité míry ztrácí anonymita. Moderní prohlížeče umožňují ukládání cookies vypnout, uživatel tím však přijde o výše zmíněné výhody. Cookies je také možné v prohlížeči smazat. Tuto možnost naleznete v nastavení prohlížeče. K čemu používám Cookies na webech Dobreoci.cz a Detoxy.cz Na svých webových stránkách používám cookies pro následující funkce:

  • webová analytika (AdWords, Sklik, Google Analytics) abych věděl, kolik návštěvníku přišlo na mé stránky, o co se zajímali, jaké podstránky navštívili a podobně
  • uložení informací, které umožní neobtěžovat například opakovaně zobrazovanými vyskakovacími okny
  • ukládání informací v rámci nákupního procesu