Košík

Název Typ Cena Počet Cena celkem
 
Celkem 0.00

Zavřít



I tma je pro oči důležitá

Fenoménem dnešního městského člověka je všudypřítomné světlo a především světlo umělé. Jakmile se sešeří, rozsvítí se pouliční lampy, celou noc svítí nad městem velkoformátové reklamy a loga na budovách firem, takže velká města se ani v noci nezahalí do úplné tmy. Tmy se prostě snažíme zbavit.

Rovnováha světla a tmy

Pro zdravý organismus je důležitá rovnováha a změna. Přirozené denní světlo a sluníčko je pro oko prospěšné a jeho preventivní účinky proti vzniku některých očních vad jako je krátkozrakost jsou vědecky podložené. Ovšem tak jako se v přírodě střídá den a noc, je i pro naše oko důležité, aby bylo vystavené jak dennímu světlu, tak šeru a tmě.

Lidské oko má oční sítnici pokrytou buňkami citlivými na světlo. Tyto buňky jsou dvojího druhu - jedny jsou více citlivé na rozpoznání barev a druhé fungují velmi dobře při nižším světle a zachycují pohyb. V části sítnice přímo naproti oční zorničce se nacházejí především buňky citlivé na barvy, zatímco v oblastech periferního vidění jsou zastoupeny hlavně ty druhé buňky, pracující při nižším světle. Naše oko sice není přizpůsobené na vidění v naprosté tmě, ovšem díky přítomnosti buněk fungujících v nízké světelné intenzitě dokážeme vidět již při nepatrném světelném zdroji.

Při světle, ať už přirozeném nebo umělém, nepracují buňky v části periferního vidění a naopak neustále přetěžujeme a namáháme buňky reagující na světlo ve středu našeho zorného pole. Pro nás je světlo příjemné pro lehkou orientaci a také pro jasné vnímaní barev - obojí se samozřejmě se sníženou intenzitou světla horší. Pro oko je důležitá rovnováha, aby nedocházelo k přetížení jedněch buněk a přílišné pasivitě druhých.

Například když se zavřete do místnosti bez oken a jediným světelným zdrojem bude pronikající světlo pod dveřmi, bude to dostatečné na orientaci v místnosti. Zprvu budete mít pocit, že nevidíte vůbec nic, nicméně za pár minut si začnou oči přivykat a budete rozeznávat obrysy předmětů. K úplně akomodaci dochází po 20-30 minutách. A protože buňky, které umožnují vidění ve tmě nejsou přímo ve vašem středu vidění, je potřeba se dívat rozptýleně, jakoby očima neustále pohybovat a skenovat místnost.

Jak lépe vidět ve tmě

Lidé ve městech v podstatě přirozené noční vidění téměř nepotřebují, protože si všude mohou rozsvítit. To, že naše oči zcela odvykly dívání za šera nebo za tmy, pak zjišťujeme například při řízení auta v noci mimo město. Noční vidění je však možné zlepšit. K tomu vám pomůže několik zásad:

1) Vyhýbejte se přímému pohledu do světelného zdroje

Bíle světlo, které obsahuje všechny světelné frekvence od červené až po fialovou (viditelné světelné spektrum), okamžitě působí proti naší schopnosti nočního vidění. I pokud je velké šero nebo tma, vyhýbejte se přímému pohledu do světelného zdroje. Pokud chcete použít nějaký světelný zdroj, je nejvhodnější světlo červené nebo zelené, případně modrozelené pro zvýšení ostrosti. Platí, že čím nižší intenzita světla tím lépe. Důležitá je i vzdálenost od světelného zdroje. Pokud si například budete svítit baterkou, tak díky blízkosti k očím se oční zorničky zmenší a neuvidíte nic jiného než místo osvětlené baterkou.

2) Zavřete oči než vstoupíte do tmy

Přechod ze světla do tmy bývá nepříjemný, protože na začátku vlastně nic nevidíme. Nicméně, můžeme si to usnadnit. Než vstoupíte do tmy, zavřete na chvilku oči nebo alespoň přivřete oční víčka. A pokud nemůžete zavřít obě oči, tak pomůže alepsoň jedno oko překrýt rukou. Jakmile jste ve tmě, vyhněte se pohledu do světelným zdrojů.

3) Nesnažte se zaostřit

Nesnažte se zaostřit upřeným pohledem na jeden bod, očima raději těkejte tam a zpět po prostoru, tím si na tmu rychleji přivyknete a lépe uvidíte. Protože ve tmě vidíte periferní částí oka a nikoliv středem, je lepší dívat se mírně vedle předmětu, který chcete vidět.

4) Využívejte přirozeného procesu stmívání

Lidské oko si na tmu plně zvykne po 20-30 minutách. Konec dne a začátek noci se v přírodě děje postupně a oko má možnost si navykat. Tento přechod však zcela chybí při vypnutí světla vypínačem. Pokud tedy například řídíte ke konci dne, odložte sluneční brýle jakmile to je možné, ať si oči mohou zvyknout nejdříve na šero a pak se ve tmě „rozkoukají“ mnohem rychleji.

5) Omezte „skokové přechody“

Běžně jsme si zvykli vyplňovat náš život světlem. A to i tam a tehdy, kdy to není bezpodmínečně nutné. Např. když ráno vstaneme a je ještě šero, automaticky okamžitě rozsvítíme a vystavujeme tak náš zrak nejen zbytečně umělému světlu, ale také skokovému přechodu, který rozhodně neprospívá a není pro nás přirozený. Zamyslete se tedy pokaždé, když saháte na vypínač, jestli je použití umělého světla v daný moment skutečně nutné a nevyhnutelné.

6) Dbejte na správnou úroveň vitaminu A

Zhoršené vidění za šera nebo za tmy může mít příčinu i v chybějícím vitamínu A. Výživa bohatá na vitamín A zahrnuje především vejce, mléčné výrobky, maso (hlavně játra) a některé druhy ryb. Dalším zdrojem je ovoce a zelenina s vysokým obsahem beta-karotenu. Nicméně, zvýšení množství vitaminu A nad standardní úroveň nemá za následek abnormálně lepší vidění v noci a je naopak pro organismus škodlivé.

7) Vyhněte se cigaretám

Nikotin obsažený v cigaretách snižuje naší schopnost nočního vidění. A to platí i u pasivních kuřáků, tedy stačí pokud se jen pohybujete v zakouřeném prostoru.


Článek byl inspirován korespondencí s panem Ladislavem Bittó ze Slovenska, který si s pomocí tmy a dalších technik výrazně zlepšil svoji dalekozrakost. 

Zpět na seznam aktualit




Copyright © 2019 Dobré oči [Institut pro lepší zrak]    -    Detoxy.cz Obchodní podmínky
Ochrana osobních údajů
Vyrobeno firmou SEAL Communication | CMS - WebCore

Prohlášení: Informace obsažené na těchto stránkách jsou poskytovány s cílem šíření osvěty o zdravém životním stylu. Autor není lékař ani jiný zdravotní pracovník. Informace
nemají za cíl nahradit doporučení Vašeho lékaře, nejsou určeny k diagnóze ani léčení zdravotních problémů a nemocí ve smyslu zákona.
Máte-li zdravotní problémy, kontaktujte odborný zdravotní personál.

Údaje o společnosti: Tomáš Brouček, Chalabalova 1596/37, 155 00 Praha 5, IČ 76403122, DIČ CZ6803150816

x

Co jsou Cookies

Cookies jsou krátké textové soubory vytvářené webovým serverem a ukládané v počítači prostřednictvím prohlížeče. Když se později vrátíte na stejný web, prohlížeč pošle uloženou cookie zpět a server tak získá všechny informace, které si u vás předtím uložil.

K čemu jsou Cookies dobré

Princip cookies umožňuje odlišit jednotlivé uživatele a uložit si o něm konkrétní údaje. Např. právě díky cookie ví příslušný server, jaké nastavení jazyka jste si při minulé návštěvě vybrali či jaké vám má předvyplnit přihlašovací jméno do formuláře (pamatuje si ho z minulé návštěvy). Cookies tedy usnadňují personalizaci. Na principu cookies pracují také různé statistiky a další měřící systémy, které si do cookie ukládají identifikátor návštěvníka, čas a zdroj návštěvy a další informace. Tyto údaje na dalších stránkách načítají a doplňují a mohou tak sledovat chování uživatele na stránkách. Cookies jsou tedy kritickou podmínkou pro funkční webovou analytiku, tedy aby provozovatel webu věděl, jak se chovají jeho návštěvníci a mohl jim na základě toho nabídnout lepší a personalizované služby. Cookies se také používají k uložení potvrzení, že je uživatel přihlášený (např. do e-shopu, do administrace, na sociální síti apod.). Zde mluvíme o tzv. autentizační cookie. Bez ní by server nevěděl, že už přihlášení a ověření uživatele proběhlo a vyžadoval je při návštěvě každé další stránky.

Něco za něco

Cookies tedy přinášejí pro uživatele určité výhody, oproti tomu však stojí fakt, že se do určité míry ztrácí anonymita. Moderní prohlížeče umožňují ukládání cookies vypnout, uživatel tím však přijde o výše zmíněné výhody. Cookies je také možné v prohlížeči smazat. Tuto možnost naleznete v nastavení prohlížeče. K čemu používám Cookies na webech Dobreoci.cz a Detoxy.cz Na svých webových stránkách používám cookies pro následující funkce:

  • webová analytika (AdWords, Sklik, Google Analytics) abych věděl, kolik návštěvníku přišlo na mé stránky, o co se zajímali, jaké podstránky navštívili a podobně
  • uložení informací, které umožní neobtěžovat například opakovaně zobrazovanými vyskakovacími okny
  • ukládání informací v rámci nákupního procesu